In 1972 besloten 4 vrienden om in de stokzaal in Dinther badminton te gaan spelen. Deze vier vrienden waren Jo Putmans, Annie van Aarle, Wil van Oss en Marian Coppens. De zaal was klein en er was dan ook maar ruimte om 1 baan aan te leggen. De spelers moesten zelf de belijning aanbrengen en ook de palen en het net aanschaffen.

Tot die tijd was er in het dorp geen binnensport cultuur. Het past in het tijdsbeeld dat er een verruiming van het sportaanbod kwam door de opkomst van diverse zaalsporten. Badminton was er een van. De opkomst van de sport en de binnensporten zoals badminton in het bijzonder vertaalde zich ook in de maatschappij. De opkomst van het concept van “sporthuis centrum” betekende dat sport een onderdeel werd van de vrije tijdsbesteding en het recreëren van veel gezinnen.

De basis van de club lag binnen de oranjewijk. De club kende een voorspoedige start en al snel groeide het aantal leden. Zeker nadat sporthal de Tol gereed kwam, met maar liefst 4 badmintonbanen groeide de club enorm. In 1974 telde de club al 57 leden en in 1982 maar liefst 160 leden. Een wachtlijst was het gevolg. Ook waren er in 1975 enkele leden bereid om 9 jeugdleden te gaan trainen en begeleiden waardoor deze groei mede verklaard kon worden. Inmiddels waren er in tal van andere plaatsen initiatieven om een badmintonclub op te richten. Bc Argus heeft besloten om zich aan de sluiten bij de regionale Bossche Badmintonbond.

De vereniging heeft tot op heden altijd de maandagavond als clubavond gekend. Op deze avond trainen zowel de jeugd als de senioren. In 1974 werd de eerste keer een uitwisseling gehouden met de badmintonclub uit St Michielsgestel. Later is besloten om deel te gaan nemen aan de senioren competitie. Hiertoe werd een trainer aangetrokken. De eerste was Cor Gevers, later gevolgd door tal van andere trainers bij zowel de jeugd als bij de senioren.

02 zw

Van een wachtlijst is momenteel geen sprake meer. Zeker nadat de vereniging voor de derde keer is verhuisd. Na het ingebruik nemen van sporthal ‘de Zaert’ beschikt de vereniging over maar liefst 9 banen.

01 zw04 zw03 kleur